×
« powrót
    29 września 2022

    20-lecie PSO

    20 lat temu we wrześniu 2002, 4 duże hurtownie oponiarskie zarejestrowały notarialnie spółkę z ograniczona odpowiedzialnością Polskie Składy Oponiarskie. W krótkim czasie do grona udziałowców dołączyły kolejne hurtownie oponiarskie i w 2003 udziałowcami spółki było już 11 firm.

     W pierwotnych założeniach projekt PSO miał dawać przede wszystkim wymierne korzyści udziałowcom i wspierać ich funkcjonowanie na rynku oponiarskim w Polsce. Głównym celem powstania spółki były wspólne negocjacje z producentami, konsolidacja działań marketingowych oraz stworzenie silnej niezależnej sieci serwisowej pod wspólnym logo PSO. Kolejnym powodem powołania grupy PSO był fakt, że nieuchronnie zbliżał się czas przystąpienia Polski do UE. Hurtownie obawiały się, że indywidualnie będą za słabi finansowo, by po sprostać konkurencji z Zachodu, a po otwarciu rynku duzi gracze europejscy zagrożą ich funkcjonowaniu na rynku polskim. Jak wiemy przystąpienie do UE spowodowało, że to dla wielu polskich hurtowni otworzyła się szansa na realizację nowych celów biznesowych i wpłynęło na ich szybki rozwój.

    Czas płynął, rynek oponiarski zmieniał się, następowała konsolidacja w branży. Część firm nie poradziła sobie ze zmianami i zniknęła z rynku, część porzuciła działalność hurtową i skupiła się na  detalicznej. Pierwotna formuła istnienia spółki zdeprecjonowała się, efekt synergii firm zrzeszonych w PSO przestał już mieć znaczenie dla firm właścicielskich, ale w PSO trwały już od długiego czasu prace nad nowymi obszarami rozwoju.

    W 2003 PSO rozpoczęła obsługę flot samochodowych pod nazwą PSO Flota, a pierwszym klientem 2-osobowego działu flotowego spółki był Bank Handlowy (już nieistniejący). Kolejne lata przyniosły rozwój firm branży Car Fleet Management, a wraz z nim następowało coraz większe zaangażowanie PSO w obszarze obsługi flot samochodowych. Rozwój całego sektora flotowego, a w szczególności wzrost wolumenu pojazdów zainicjował proces zmian w obszarze serwisów oponiarskich. Nastąpiła bardzo widoczna transformacja,  która ukształtowała na stałe rolę i funkcję operatora sieci serwisów ogumienia. PSO Flota jest jedną z firm, które tworzyły rynek usług oponiarskich dla flot w Polsce. Zaczynaliśmy od prostych narzędzi zarządzania samochodami flotowymi opartymi na excelu, aż po rozbudowane oprogramowanie Extranet łączące on-line serwisy, administratorów flot oraz BOK PSO. Obecnie PSO Flota to uznany na rynku krajowym ekspert w dziedzinie obsługi i zarządzania kołami samochodowymi. Posiadamy w ciągłej obsłudze ponad 50 tys. samochodów flotowych, sprzedajemy blisko 60 tys. opon do flot rocznie, sieć serwisów obsługujących liczy ponad 210 warsztatów, a dział obsługowy PSO Flota to 12 osób. Przyszłość programu PSO Flota to poszerzenie działalności obsługowej samochodów flotowych o usługi fast-fit.

    Rok 2008 to dla spółki niezmiernie ważne wydarzenie – uruchomiliśmy portal  PlatformaOpon.pl. Jest to obecnie największa platforma B2B dla branży oponiarskiej na rynku polskim. Jest to narzędzie przeznaczone dla właścicieli i pracowników serwisów oponiarskich, hurtowni oraz sklepów motoryzacyjnych. Dzięki Platformie mogą oni szybko i bezpiecznie kupować lub sprzedawać opony i felgi. Platforma Opon pozwala również warsztatom stale kontrolować poziom cen na rynku. Dzięki nam serwisy mogą realnie konkurować ze sklepami internetowymi, oferując swoim klientom produkty w równie atrakcyjnych cenach. W 2015 r. wprowadziliśmy nową wersję Platformy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii RWD, aplikacja stała się wygodna także dla użytkowników telefonów komórkowych i tabletów.  Wdrożyliśmy WEB API, które umożliwia połączenie własnych systemów magazynowo – sprzedażowych z naszą Platformą, a użytkownicy mogą automatyzować procesy zakupu i sprzedaży opon. PlatformaOpon.pl dzisiaj to ponad 8 tysięcy zarejestrowanych użytkowników, ok. 200 tys. transakcji rocznie i 1,5 mln odsłon miesięcznie. W stałej sprzedaży mamy 10 mln opon oferowanych przez ponad 500 sprzedawców z Polski z zagranicy.

    W marcu 2021 udostępniliśmy serwisom oponiarskim oraz kierowcom samochodów  możliwość korzystania z nowoczesnego portalu jakim jest wymianaopon.pl. Jest to aplikacja świetnie organizująca pracę w warsztacie samochodowym, a jej podstawowe funkcjonalności to kalendarz do umawiania wizyt przez kierowców i moduł do zarządzania depozytami w serwisie. Ponadto daje możliwość komunikowania się z kierowcami i jest dobrym narzędziem do zareklamowania się w Internecie. Dla serwisów to doskonała możliwość znalezienia klientów nie tylko zainteresowanych usługami oponiarskimi, głównie w sezonach wymian opon, ale całym spektrum usług motoryzacyjnych oferowanych kierowcom.

    W ostatnich latach zaobserwowaliśmy coraz silniejszą digitalizację społeczeństwa, nasza branża musi również zmieniać się i wykorzystywać możliwości jakie daje Internet. Kierowcy wybierając warsztat, coraz częściej chcą o nim wiedzieć jak najwięcej, poznać jego zakres usług i opinie o nim – to nowoczesne podejście do wyboru dostawcy usług.

    Polskie Składy Oponiarskie to spółka handlowa, która już od dwóch dekad konsekwentnie buduje swój status rynkowy w branży oponiarskiej. PSO dziś to synonim eksperta oponiarskiego w dziedzinie obsługi flot samochodowych oraz w branżowym B2B. Wprowadziliśmy na rynek nowoczesny kalendarz dla serwisów, pracujemy nad digitalizacją kontaktów klient – warsztat. Są to podstawowe obszary i filary rozwoju spółki.

    Najważniejszym jednak fundamentem i wartością spółki PSO są jej ludzie. Nieco banalne hasło „team spirit” w przypadku PSO ma fundamentalne znaczenie – to właśnie dzięki zaangażowaniu, lojalności i kreatywności swoich ludzi spółka zawdzięcza swój niepodważalny status rynkowy AD 2022.       

    Andrzej Skowron, Prezes Zarządu Polskich Składów Oponiarskich